کتاب تأسیسات و انرژی سبز در سکونتگاه انسانی

کتاب تأسیسات و انرژی سبز در سکونتگاه انسانی

کتاب حاضر که حاصل همکاری انتشارات مهرسمان و انجمن تغذیه طبیعی و گیاهخواری آذربایجان شرقی می باشد. در ادامه مطلب برای استفاده مخاطبان قرار داده شده است. و می توان از مطالب ان برای اهداف غیر تجاری با ذکر منبع استفاده کنید.

هدف کتاب

هدف اصلی کتاب تأسیسات و انرژی سبز در سکونتگاه انسانی  کمک به مردم و سازمان‌ها برای توسعه انرژی پایدار و راه‌اندازی برنامه‌ها و پروژه‌های مربوطه می‌باشد. و با استفاده از نرم‌افزار ریت اسکرین به بررسی و تحلیل امکان‌سنجی به‌کارگیری انرژی‌های پاک با تأکید بر انرژی خورشیدی و بادی می‌پردازد.

این کتاب که در چهار فصل تهیه‌شده است. در فصل اول به بررسی تکنولوژی‌های انرژی پاک و فرایند و مراحل مطالعات امکان‌سنجی یک پروژه نمونه انرژی پاک می‌پردازد. در فصل دوم نرم‌افزار تحلیل پروژه انرژی پاک ریت اسکرین، نحوه کار با این نرم‌افزار و پایه‌های مدل‌سازی‌های انرژی، مالی و تحلیل ریسک و حساسیت در این نرم‌افزار موردبررسی و تحلیل قرار می‌گیرد در فصل سوم به بررسی سیستم‌های فوتوولتائیک و پایه‌های نظری مدل‌سازی استفاده‌شده از انرژی خورشیدی، اعتبارسنجی محاسبات و الگوریتم‌های استفاده‌شده به‌وسیله مدل پروژه فتوولتائیک ریت اسکرین پرداخته می‌شود. درنهایت به تحلیل چند نمونه از پروژه‌های فوتوولتائیک با استفاده از نرم‌افزار ریت اسکرین در داخل و خارج از ایران می‌پردازیم. فصل چهارم پایه‌های نظری مدل‌سازی استفاده‌شده برای تحلیل پروژه انرژی بادی و الگوریتم‌های استفاده‌شده مدل پروژه انرژی بادی ریت اسکرین موردمطالعه قرار می‌گیرد و به تحلیل و بررسی نمونه پروژه‌های انرژی بادی در داخل و خارج از ایران می‌پردازد.

در ادامه درآمد این کتاب که توسط مدیر انجمن تغذیه طبیعی و گیاهخواری آذربایجان شرقی به رشته تحریر درآمده است برایتان آورده شده است.

درآمد

 

اقلیم زمین سریعتر از هر زمانی در تاریخ تمدن مدرن در حال تغییر است، که علت اصلی اش در نتیجه فعالیت های انسان است. تغییر اقلیم جهانی طیف وسیعی از تاثیرات را بر مناطق مختلف جهان و بخش های اقتصادی در دهه های آتی خواهد گذارد. یکی از عوامل تغییر اقلیم، احتراق سوخت های فسیلی برای تولید انرژی است.  با پیشرفت های صورت گرفته در حوزه تکنولوژی های پایدار و سبز، هر روز استفاده از سوخت های جایگزین تجدیدپذیر بیشتر رایج می شود و استفاده از آنها بجای سوخت های فسیلی معمول بیشتر توجیح اقتصادی پیدا می کند. آشنایی بیشتر مردم با این سوخت های تجدیدپذیر از یک سو و ارائه مشوق هایی برای ترغیب عموم جهت استفاده از انها می تواند گامی در این مسیر باشد. تاسیسات شهری و روستایی بایستی به سمت بکارگیری انرژی های سبز و پایدار حرکت کنند. دولت ها و نهادهای عمومی در این حوزه باید پیشرو باشند. آموزش و اگاهی عمومی در زمینه بکارگیری انرژی های سبز، سرمایه گذاری در پژوهش هایی در این حوزه و ارائه مشوق ها به مردم برای بکارگیری چنین تکنولوژی هایی بخشی از این کارهاست. نهادهای عمومی و دولتی خود نیز باید در هنگام ایجاد تاسیسات در سکونتگاه های انسانی، چنین راهکارهای بهینه مصرف کردن انرژی و تکنولوژی های سبز را در نظرگرفته و به صورت فعالانه ای آنها را بکار گیرند. شاید از اولین سوالهایی که ذهن یک فرد را برای انتخاب بکارگیری چنین تکنولوژی هایی به خود مشغول می دارد، توجیح پذیری مالی آن و میزان هزینه های بکارگیری اش باشد. بر این اساس کتاب تاسیسات و انرژی سبز در سکونتگاهای انسانی با هدف ترغیب مردم، نهادهای عمومی و دولتی جهت بکارگیری تکنولوژی های سبز و پایدار، به صورت گام به گام و ساده تلاش می کند تا نحوه بکارگیری چنین تکنولوژی هایی ارزیابی شود. از آنجا که یکی از رسالت ها و اهداف مهم انجمن تغذیه طبیعی و گیاهخواری آذربایجان شرقی، حفاظت از سیاره عزیزمان و توسعه و ترویج بکارگیری روش های پایدار در استفاده از محیط زیست ارزشمندمان است؛ اعضای انجمن کتاب حاضر را تهیه کرده و با همکاری با انتشارات مهرسمان اقدام به نشر و چاپ آن نمودند. امید هر روز به سمت سیاره ای سبزتر و پایدارتر برای همه حرکت کنیم.

با احترام

خردادماه 1399

رحیمه عزیززاده

مدیر انجمن تغذیه طبیعی و گیاهخواری آذربایجان شرقی

 

لینک دانلود

دانلود مستقیم کتاب تأسیسات و انرژی سبز در سکونتگاه انسانی

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *