بحران اقلیمی اقیانوسهای ما در حال بالا آمدن هستند (قسمت اول)

بحران تغییرات اقلیمی فعلی نتیجه گرمایش جهانی است که به علت افزایش نمایی گازهای گلخانه ای در جو زمین رخ داده است. این گازهای طبیعی که همچنین با عنوان “اثر گلخانه ای” نیز شناخته می شوند مقداری از گرمای خورشید را در جو زمین به دام می اندازند و از بازگرداندن آن به خارج جو جلوگیری می کنند.

به مدت هزاران سال، سطح گازهای گلخانه ای موجود در جو بطور قابل قبول ثابت مانده بود. با این حال، پس از گذشت حدود ۱۵۰ سال در نتیجه صنعتی سازی، جنگل زدایی و پرورش دام در سطح گسترده، مقدار گازهای گلخانه ای موجود در جو افزایش یافته و به رکوردهایی رسیده که در سه میلیون سال مشاهده نشده است. و مقدار آنها همچنان بالاتر می رود.

این امر تاثیرات فاجعه آمیزی بر الگوهای آب و هوایی جهانی سیاره ما ایجاد می کند، و منجر به سیل های شدید، خشکسالی، طوفان و آتش سوزی میشود که باعث ویرانی کامل برای ساکنین زمین می گردد.

آنچه برای اقیانوس های ما اتفاق افتاده بسیار شدیدتر بوده است و عواقب بسیار ماندگارتری دارد. طی ۵۰ سال گذشته، اقیانوس ها ۹۰% از کل گرمای حاصل از گرمایش جهانی را جذب کرده اند.

اقیانوس ها حدود ۷۰% از سطح زمین ما را در بر گرفته اند و به همین دلیل بزرگترین جمع کننده ی انرژی خورشیدی روی سیاره اند.

این یعنی اینکه اقیانوس ها می توانند مقادیر زیادی گرما را بدون افزایش قابل

توجه دما جذب، ذخیره و آزاد کند و بنابراین به عنوان تنظیم کننده نهایی

سیستم آب و هوایی زمین عمل می کنند.

متاسفانه، با افزایش روز افزون غلظت گازهای گلخانه ای، دمای جهانی همچنان بالا می رود، و بخش زیادی از گرمای اضافه در سطح بالای اقیانوس به دام می افتد. این امر باعث گرمتر شدن آب و گسترش آن و در نتیجه منجر به افزایش مداوم سطح دریاها می گردد. با این حال، سطح دریا فقط بخاطرگسترش آب دریا افزایش نمی یابد. بلکه سطح آن در نتیجه روان آب حاصل از ذوب قطعات یخی و یخچال های طبیعی در هر دو قطب شمال و جنوب بالا میرود. از ابتدای قرن ۲۰ ام که ثبت سوابق شروع شده است سطح دریاهای ما بطور پیوسته در حال افزایش است. داده ها به ما نشان میدهد از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۰، با گسترش اقیانوس و ذوب یخ ها به دلیل گرم شدن کره زمین میانگین جهانی سطح دریا ۱۹ سانتیمتر افزایش یافته است. در حال حاضر، بزرگترین عامل بالا رفتن سطح دریا ذوب یخ های قطب است. از تمامی یخ ها در جهان، ۹۹.۵% در یخچال های طبیعی نزدیک قطب شمال یا جنوب وجود دارند. بزرگترین منبع “یخچال جنوبگان” است.  “جنوبگان”، پنجمین قاره بزرگ است، و ۸.۳% از سطح زمین را تشکیل می دهد.”یخچال جنوبگان” ۹۰% از یخ زمین را دربردارد. دومین منبع بزرگ افزایش سطح دریاها “یخچال گرینلند” واقع در بزرگترین جزیره جهان است که ۱.۲% از سطح زمین جهان را می پوشاند.

اما اکنون این یخ بخصوص در اطراف “قطب جنوب” به سرعت درحال ناپدید شدن است. ذوب شدن “یخچال جنوبگان” در حال حاضر عامل تقریبا ۲۵% از افزایش سطح دریای جهانی است. اگر به طور کامل ذوب شود، می تواند سطح دریا را به اندازه ۵۸.۳ متر بالا ببرد! این همان چیزی است که جنوبگان را به بحرانی ترین هاب بالا آمدن اقیانوس های ما طی دهه ها و قرن های آینده تبدیل می کند. این افزایش کمتر از یک سانتیمتر در هر سال، تاثیر فاجعه باری بر روی زیستگاه های ساحلی کم ارتفاع جهان ما داشته است.

پروفسور “اندرو شفرد”، دانشمند ارزنده اقلیم شناس، از دانشگاه لیدز انگلستان اظهار داشته اند:

“به عنوان یک قاعده کلی، با هر سانتیمتر بالا آمدن سطح دریای جهان ۶ میلیون نفر دیگر در سراسر سیاره زمین در معرض طغیان ساحلی قرار می گیرند.”

 

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

میتوانید ببینید که چه تعداد بلایا، با تکرار بیشتر و شدت بیشتر، در سراسر جهان و نه فقط در کشورهای فقیر، رخ میدهد. ده ها جزیره تا کنون به زیر آب رفته اند، حداقل ۱۸ جزیره، و بقیه در حال غرق شدن هستند.

صدها هزار نفر مجبورند که بخاطر بالا آمدن سطح آب نقل مکان کنند. دریاها در حال گرم شدن هستند. بخاطر گاز متان و این چیزها، و تمام مواد شیمیایی آب آورده، و بنابراین دریا گرمتر میشود و یخ بیشتری آب میشود و سطح دریا همچنان بالاتر می آید. بنابراین، مردم باید بخاطر جزایر در حال غرق،  بالا رفتن سطح دریا یا سیل یا خشکسالی عجله کنند. همه اینها در حد شدید هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *