بحران اقلیمی اقیانوسهای ما در حال بالا آمدن هستند. قسمت دوم

در اواخر سال ۲۰۱۹، جمعی متشکل از ۱۱۲۵۸ دانشمند دنیا، از ۱۵۰ کشور رسما اعلام کردند سیاره ما در شرایط اضطراری اقلیمی است.

دکتر توماس نیوسام، یکی از کارشناسان اقلیمی، از دانشگاه سیدنی وضعیت اضطراریِ فعلی را توضیح می دهد:

دانشمندان وظیفه اخلاقی دارند که به بشریت درموردِ هر تهدید عظیمی هشدار دهند. با توجه به افزایش جهانی دما و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، مشخص است که ما با  یک وضعیت اضطراری مواجه هستیم.

اگر تغییرات اساسی و ماندگار در برخورد انسان با پدیده گرمایش جهانی انجام نشود، مصیبتی وصف ناپذیر و غیرقابل اجتناب در انتظار بشر است.

 

نه تنها دانشمندان طی چند سال گذشته به جهانیان درباره ی تغییرات اقلیمی هشدار داده اند بلکه بسیاری از رهبرانِ کشورهای جزیره ای، درمورد گرمایش جهانی و بحران آینده که همه ما به زودی با آن روبرو هستیم صحبت کرده اند.

این رهبران آنچه را که از قبل در کشورهایشان در حال اتفاق افتادن است را به اشتراک می گذارند زیرا اثرات افزایش سطح دریا در چندین دهه گذشته در مناطق مسکونیِ ساحلی در دنیا احساس می شود.

محمد ناشد رییس جمهور سابق مالدیو:

“اگر امورِ تجاری بشکل سابق پیش رود، ما زنده نخواهیم ماند. می میریم.

کشور ما وجود نخواهد داشت. ما آماده مرگ نیستیم و کشور مالدیو قصد مرگ ندارد. ما نمی خواهیم اولین قربانیان بحران اقلیمی شویم.

درعوض می خواهیم همه کاریی کنیم تا بتوانیم سرمان را بالای آب نگه داریم.

تغییرات اقلیمی فقط مشکلِ کشور مالدیو نیست. پس ما باید راه حلهای اجتناب از آنرا پیدا کنیم. اتفاقی که برای مالدیو خواهد افتاد، برای یک چهارم از جمعیت دنیا می افتد. این امکان وجود ندارد که یک چهارم از جمعیت دنیا خانه های خود را ترک کرده و به جای دیگر مهاجرت کنند.

من بسیار امیدوارم و خیلی اعتقاد دارم که می توانیم اینکار را انجام دهیم.”

ما سوار بر قایق بزرگی هستیم: سیاره زمین.  راه نجات این دنیا، از نجات جزایر کوچکی مثل “تووالو” شروع می شود.

تووالو و بقیه ی دنیا پا برجا می ماند، اگر هم اکنون با هم کار کنیم، اگر بیش از این وقت را برای انکار کردنِ کارهای دیگری که دانشمندان مشخص کرده اند، تلف نکنیم.

 

در ژانویه سال ۲۰۲۰ در زمینه ی “دانشِ زیستی” یک مقاله پژوهشی باعنوانِ “هشدار دانشمندان جهان در موردِ وضعیت اضطراری اقلیم” منتشر شد.

این مقاله که با همکاری موسسه ی علوم زیست شناسی آمریکا نوشته شده،

توسط ۱۱۲۵۸ دانشمند  از ۱۵۳ کشور، تصویب شد. در آن، شش راه حل مهم مشخص شد كه بعنوان آخرین فرصت برای معکوس کردن بحران تغییرات اقلیمی مطرح شده است.

 

یکی از نویسندگان این مقاله دکتر توماس نیوسام است که شش مرحله مهم برای غلبه بر بحران اقلیمی را توضیح می دهد:

  • جایگزینی سوختهای فسیلی با تجدید پذیر،
  • کاهش آلاینده های اقلیمی مانند متان و کربن،
  • محافظت و احیاء اکوسیستم ها که به معنای متوقف کردن جنگل زدایی، کاهش مصرف گوشت،
  • اجتناب از تمایل به بهبود تولید ناخالص داخلی و در عوض
  • توجه به سلامت و خوشبختی انسان و
  • کُند و ثابت کردنِ رشد جمعیت بشر.

بهترین خبر این است که هنوز هم زمان برای مردم، سیاست گذاران و جامعه تجاری هست تا تغییرات لازم را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که نسلهای آینده می توانند از زندگی در زمین که تنها خانه ماست لذت ببرند.”

 

“دامپروری”، بزرگترین علتِ گرمایش زمین است. پس مهمترین و تنها اقدامی که دنیا باید انجام دهد، توقفِ خوردن حیوانات و پذیرفتنِ سبک زندگیِ گیاهی است.

 

۱. کاهش آلاینده های اقلیمی مانند متان و کربن دامپروری، دلیل اصلی تغییرات اقلیمی است که بر طبق یک برآورد سالانه موجب ۸۷٪ از گازهای گلخانه ای میشود.

۲. محافظت و احیاء اکوسیستم ها که به معنای توقف جنگل زدایی است.

دامپروری، بزرگترین علت جنگل زدایی در دنیا است زیرا زمین برای چریدن دام و یا پرورش محصولات زراعی برای تغذیه دام، ماکیان و حتی ماهیهایی که انسان مصرف می کند، جنگل زدایی میشود.

 

۳. کاهش مصرف گوشت که شامل تمام انواع حیواناتِ مصرفی مانندِ گوشت گاو، خوک، ماکیان، ماهی و لبنیات می شود. اکثرِ این دامپروریها به طرز قابل توجهی باعث جنگل زدایی و ایجاد گازهای گلخانه ای می شوند.

  1. اجتناب از تمایل به رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و توجه به سلامت و خوشبختی انسان. مصرف محصولات دامی (از جمله لبنیات) با بیماریهای مزمن و متعدد از جمله بیماری عروق کرونر، دیابت، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده مرتبط است.

 

غلبه بر بحران اقلیمی، نه تنها کاری است که هر شخص می تواند واقعا انجام دهد بلکه عملی است که بیشترین اثر مثبت را بر شرایط وخیم فعلی در کمترین زمانِ ممکن خواهد داشت.

 

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

همه شنیده ایم که وقتی چیزی می خوریم، همان چیزی می شویم که می خوریم، بنابراین ما انرژی حیوانات را که پر از ترس و وحشت است مصرف می کنیم. امروزه خوردن محصولات حیوانی یعنی ما انرژی این تخریبِ عظیم را نیز مصرف میکنیم؛ تخریب محیط زیست، تخریب این سیاره، نابودی زندگی مان، و تخریب دنیای مان و تمام این مسائل که درمورد آنها صحبت کردیم: تغییرات اقلیمی، بلایا، بیماریها، جنگل زدایی،کاهش تنوع زیستی، کمبود آب، کمبود غذا، پناه جویان، حتی پناه جویان اقلیمی و غیره و غیره.

حالا خودتان را تصور کنید که از امروز شروع می کنید و می گویید، “نه، من نمی خواهم بخشی از این الگوی مخرب باشم. من نمی خواهم بخشی از چیزی باشم که مردم و سیاره را رنج می دهد. من نمی خواهم وسیله ای باشم که با رنج بدن، رنج می کشد.

در عوض هر کدام از ما میتواند انتخاب کند وسیله ای باشد که این بدن را شفا می دهد؛ هر کدام از ما می تواند سیاره را احیا کند، به آن برکت دهد، و به همه ما برکت دهد، می تواند به سادگی از امروز با آغاز رژیم ارگانیکِ وگان چنین کند.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *