از ویروس کرونای آینده، با احترام بیشتر به حیوانات و محیط زیست، جلوگیری کنیم

کارشناسان می گویند که گوشت تهیه شده از بازار حیوانات وحشی عامل شیوع کرونا ویروس (COVID-19) بود که کل ووهان چین را گرفت. مقامات چینی به دلیل شیوع این ویروس به طور موقت خرید و فروش حیوانات وحشی را ممنوع کردند. طبق اطلاعیه ای که دولت چین صادر کرد، هر گونه خرید و فروش و انتقال حیوانات وحشی بطور موقت ممنوع شد. تمامی مراکز پرورش قانونی قرنطینه شدند و مقامات چینی اعلام کردند که با متخلفان با اشد مجازات برخورد خواهند کرد. چین بزرگترین مصرف کننده فرآورده های حیات وحش اعم از قانونی یا غیرقاونی در دنیا است. این ممنوعیت تا زمانیکه این اپیدمی از آن کشور برود، باقی است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که شیوع کرونا ویروس، نیازمند اقدام فوری جهانی است. و رئیس جمهور چین شی جینگ پین از مردم چین خواست تا خوردن گوشت را متوقف کنند که علت اصلی این بیماری کشنده است.

تحقیقی در مرکز کنترل بیماری ها و پیشگیری آمریکا نشان می دهد که بیش از 75 درصد از بیماری های نوظهور منشا حیوانی دارند. تاکنون ویروس های خطرناک جدیدی همچون کرونا ویروس، سارس، انفولانزای مرغی، نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس)، منشا حیوانی داشته اند. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگر منتقل می شود. و همانطور که تاریخچه تکامل آن نشان می دهد (از سارس به مرس و سپس این ویروس کرونای جدید)، این ویروس برای انتقال آسانتر، ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت تر شود. همچنین یافته های سازمان ملل نشان می دهد که اکثریت بیماری های جدید بشری ریشه در حیوانات دارند و بسیاری از آنها مستقیما به حیواناتی مربوط می شوند که برای غذا استفاده می شوند.  برای سال هاست که دانشمندان هشدار می دهند که مزارع کثیف پرورش حیوانات، زمینه را برای باکتری های مقاوم به انتی بیوتیک ها فراهم می کنند. بعضی مطالعات نشان می دهند که تا قبل از سال 2050 انسان های بیشتری به نسبت سرطان ازچنین بیمارهایی می میرند. جوامع و دولت ها مایلند به جای اینکه هر بیماری عفونی جدید را نشانه ای از لزوم نحوه تغییر رویکردمان به دنیا بدانند، با آن مانند یک بحران مستقل برخورد می کنند. هر چه بیشتر محیط را تغییر دهیم، احتمالا بیشتر اکوسیستم را مختل می کنیم و امکان بروز بیماری را فراهم می کنیم. ما باید از این لحظه استفاده کنیم تا به مردم آموزش دهیم که چگونه عادت ما برای خوردن حیوانات، شرایط غیربهداشتی، ناامن و بی رحمی را ایجاد کرده است که همه ما را به خطر انداخته است. آیا این مهم نیست که از یک سیاره دلسوزتر و پایدار تر دفاع کنیم؟

نگاهی به تهدیدی که بخاطر نحوه برخورد انسان با اکوسیستم طبیعی بوجود آمده، نشان از آن دارد که ما نیازمند تغییر سیستماتیک نگاهمان به این طبیعت ارزشمند و تمامی گونه های حیات داریم. ما باید تغییر اجتماعی را در نحوه نگاهمان به حیوانات این سیاره، محیط زیست مان و نحوه تغذیه مان بوجود آوریم. توقف خوردن حیوانات یکی از این راه ها است. همانطور که شیوع آنفلونزای مرغی کمک زیادی به محافظت از گونه های بسیاری از پرندگان کرد، زمان آن فرارسیده است که ارتباط بین مزارع حیوانات و تخریب محیط زیست، مقاومت انتی بیوتیکی و شیوع بیمارها به شکل روشنی توضیح داده شود. ما باید از پاره شدن جنگل ها به بهانه تهیه غذای حیوانات پرورشی و  توسعه مزارع پرورش حیوانات دست بکشیم. شیوع بیماری در چین بخاطر خوردن حیوانات، همه انسان ها را فارغ از ملیت هایشان تحت تاثیر قرار داد. البته شیوع این ویروس داستان آشنایی است، زیرا امراض واگیردار سارس و مرس نیز از همین ویروس ناشی شدند، سارس نیز از چین آمد و ناشی از خوردن گربه زباد بود و  نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس) که گمان می رود از شتر به انسان منتقل شده است.  امراض واگیردار مرز نمی شناسند و همه باید برای پایان دادن به نگاهداری، پرورش، اهلی کردن و استفاده از جانوران وحشی بعنوان غذا هم صدا شویم.  ما باید اکوسیستم ها را محافظت کنیم و ایمنی و آزادی حیوانات وحشی برایمان الویت داشته باشد. یکی از راه های جلوگیری از کرونا ویروس بعدی آن است که تجارت حیوانات وحشی ممنوع شود.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5711319/

  • Taylor LH, Latham SM, Woolhouse ME. Risk factors for human disease emergence. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2001; 356:983–9. 10.1098/rstb.2001.0888
  • Agriculture at a Crossroads: The Global Report. By International Assessment of Agricultural Knowledge, Science and Technology for Development
  • To Prevent Next Coronavirus, Stop the Wildlife Trade, Conservationists Say.

https://www.nytimes.com/2020/02/19/health/coronavirus-animals-markets.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *