دانمارک از نقشه راه پیشگامانه به سمت غذای گیاهی رونمایی کرد

دانمارک از نقشه راه «پیشگامانه» به سمت غذای گیاهی رونمایی کرد

به گفته وزیر غذای کشور، غذاهای گیاهی «آینده» رژیم تغذیه ای دنیا هستند

دانمارک اولین کشور در جهان است که نقشه راه خود را برای ایجاد سیستم غذایی گیاهی‌تر منتشر کرده است.

این طرح 40 صفحه‌ای تعهد دولت را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) از طریق افزایش تولید مواد غذایی مبتنی بر گیاه نشان می‌دهد.

این طرح علاوه بر سبزتر کردن شام دانمارکی، نشان می‌دهد که چگونه این کشور می‌تواند به یک رهبر در صادرات مواد غذایی گیاهی تبدیل شود.

این طرح توسط Rune Christoffer Dragsdahl، دبیر کل انجمن گیاهخواران دانمارک به عنوان طرح بین المللی پیشگامانه توصیف شد.

Jasmijn De Boo، مدیر عامل ProVeg International، به Plant Based News گفت: “ما انتظار داریم که سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اقدام دانمارک الهام گرفته و این جسارت را به خود دهند و شروع به تهیه برنامه های اقدام خود در مورد غذاهای گیاهی کنند. دانمارک ریاست شورای اروپا را در نیمه دوم سال 2025 بر عهده دارد که زمان بسیار خوبی برای کشورهای عضو خواهد بود تا برنامه های خود را منتشر کنند.

تقویت گیاهی از مزرعه تا چنگال

این طرح شامل اقدامات متمرکز بر هر بخش از زنجیره تامین از تولید کننده تا مصرف کننده است.

یک پیشنهاد کلیدی شامل آموزش سرآشپزها در مورد نحوه تهیه غذاهای گیاهی بیشتر است. همچنین بر نقش تحقیق و نوآوری در کمک به شرکت های مواد غذایی دانمارکی برای تبدیل شدن به رهبران تولید مواد غذایی مبتنی بر گیاه تاکید می کند.

دانمارک پس از سرمایه گذاری 1.25 میلیارد کرون (177 میلیون دلار آمریکا) در این بخش در سال 2021 پیشرو بود. این پول به ایجاد صندوق جدیدی برای غذاهای گیاهی کمک کرد که در دور اول 101 درخواست دریافت کرد.

بر اساس این طرح، دانمارک با قرار گرفتن خود به عنوان یک رهبر جهانی، می تواند 13.5 میلیارد کرون از تولید مواد غذایی گیاهی به ارمغان بیاورد. این همچنین می تواند حدود 27000 شغل ایجاد کند.

علاوه بر این، مطالعه ای از دانشگاه کپنهاگ نشان داد که دانمارک با تغییر به سیستم غذایی سازگارتر با آب و هوا، می تواند سالانه 12 میلیارد کرون در هزینه های مراقبت های بهداشتی صرفه جویی کند.

خوردن گیاهان بیشتر برای اهداف آب و هوایی ضروری است
دولت دانمارک اذعان دارد که روی آوردن به تولید بیشتر مواد غذایی با پایه گیاهی برای دستیابی به اهداف آب و هوایی آن بسیار مهم است.

در سال 2021، شورای تغییرات اقلیمی دانمارک دریافت که این کشور از هدف سال 2030 خود کوتاهی کرده است. دانمارک قصد دارد تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای رانسبت به سال 1990 تا 70 درصد کاهش دهد.

در رونمایی از نقشه راه جدید دانمارک، ژاکوب جنسن، وزیر غذا، کشاورزی و شیلات، حرکت به سمت رژیم گیاهی را یک “انتقال ضروری” خواند.

او افزود: «تردیدی وجود ندارد که رژیم غذایی غنی‌تر از گیاهان – مطابق با دستورالعمل‌های رسمی رژیم غذایی [دانمارک] – به کاهش ردپای آب و هوایی ما کمک می‌کند.»

محققان بارها نشان داده‌اند که تغییر به سیستم‌های غذایی گیاهی می‌تواند مزایای زیست‌محیطی بزرگی را به همراه داشته باشد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، کشاورزی حیوانات حدود 14.5 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای انسان در جهان را تشکیل می دهد.

آینده در سرتاسر جهان مبتنی بر رژیم های غذایی گیاهی است
جنسن در مقدمه برنامه اقدام جدید می نویسد که “غذاهای گیاهی آینده هستند.”

در سال 2021، دولت بریتانیا یک مقاله تحقیقاتی منتشر کرد که توصیه می کرد برای دستیابی به اهداف آب و هوایی – قبل از حذف سریع آن، به سمت غذاهای گیاهی بروید.

در جاهای دیگر، دولت‌های دیگر بیشتر تلاش می‌کنند تا تغییر به سمت غذاهای گیاهی را تشویق کنند. به عنوان مثال، دولت سوئیس اخیراً یک استراتژی جدید آب و هوایی راه اندازی کرده است که پیشنهاد می کند مصرف گوشت در این کشور کاهش یابد.

به همین ترتیب، آلمان یک استراتژی تغذیه ملی را در ژوئن 2022 معرفی کرد که یکی از اهداف اصلی آن افزایش غذاهای گیاهی بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *