مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی و کاهش تنها 1 درصد از وزن بدن به معکوس کردن پیری مغز کمک می کند.

آیا می خواهید جوان و تیزبین بمانید؟ بیشتر غذاهای گیاهی بخورید و مقدار کمی وزن کم کنید. این یافته‌های مطالعه‌ای بود که به بررسی اثرات رژیم غذایی و کاهش وزن بر پیری مغز پرداخت و دریافت که برای معکوس کردن پیری در مغز، انتخاب غذاهای سرشار از پلی فنول و کاهش وزن می‌تواند برای مغز مفید باشد.

رژیم مدیترانه‌ای سبز، سرشار از میوه‌ها و سبزیجات و محصولات حیوانی کم، برای سلامت قلب مفید است، اما این مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی و کاهش حتی مقدار کمی وزن می‌تواند به جوان نگه داشتن مغز کمک کند.

این مطالعه که در دانشگاه بن گوریون در Negev، اسرائیل انجام شد، عوامل سبک زندگی را شناسایی کرد که می‌توانند بر سن مغز در کمتر از 18 ماه تأثیر بگذارند. اینها شامل خوردن غذاهای غنی از پلی فنل بیشتر است که برای سلامت مغز مفید است و کاهش وزن که به عملکرد شناختی نیز کمک می کند و در واقع به نظر می رسد پیری در مغز را معکوس می کند.

تغییر به یک رژیم مدیترانه ای سبز، که خواستار پرهیز از گوشت قرمز یا فرآوری شده و غذاهای فرآوری شده است، و تاکید بر مصرف بیشتر غذاهای غنی از پلی فنل مانند سبزیجات برگدار، میوه های رنگارنگ، سبزیجات پر فیبر و غلات کامل، آجیل، دانه ها و روغن زیتون بر سلامت مغز تأثیر مثبت می گذارد و می تواند منجر به کاهش وزن شود که به معکوس کردن پیری مغز کمک می کند.

این مطالعه که در eLife منتشر شد، 300 شرکت‌کننده را به مدت 18 ماه تحت نظر گرفت و نشان داد که چاقی با سرعتی سریع‌تر از حد معمول با پیری مغز مرتبط است. به نظر می رسد کاهش وزن، حتی از دست دادن تنها یک درصد از وزن کل بدن، سریعتر از حد انتظار پیری مغز را معکوس می کند.

محققان تأثیر رژیم غذایی و وزن را بر «سن مغز» افراد محاسبه کردند که بر اساس نحوه ظاهر مغز در اسکن MRI تعیین شد و مشخص شد که برخی از عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، اضافه وزن یا چاق بودن و سلامت کبد همگی بر پیری مغز تأثیر می‌گذارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *