مطالعه نشان می دهد که زردچوبه می تواند به همان اندازه داروها، سوء هاضمه را تسکین دهد

ادویه زرد دارای یک ماده فعال قوی است

 

بر اساس یک مطالعه جدید، زردچوبه می تواند به اندازه داروهای بدون نسخه برای درمان سوء هاضمه موثر باشد.

 

زردچوبه، ریشه گیاهی از خانواده زنجبیل، از دیرباز در آشپزی آسیای جنوب شرقی و برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گرفته است. حاوی یک ترکیب فعال به نام کورکومین است که تصور می شود مشکلات مختلف گوارشی را درمان می کند. اغلب به صورت پودر در قالب کپسول فروخته می شود.

 

این مطالعه که در BMJ Evidence-Based Medicine منتشر شده است، اولین مطالعه ای است که اثربخشی آن را در درمان سوء هاضمه (سوء هاضمه) در مقایسه با امپرازول، یک داروی رایج بدون نسخه که اغلب توسط پزشکان توصیه می شود، آزمایش می کند. محققان 206 نفر را از بیمارستان‌های تایلند که دچار سوءهاضمه مکرر شده بودند، انتخاب کردند. در سنین 18 تا 70 سال، 151 نفر از آنها مطالعه را به طور تصادفی در یکی از سه گروه درمانی به مدت 28 روز تکمیل کردند.

 

یک گروه دو کپسول 250 میلی گرمی کورکومین را چهار بار در روز و یک کپسول کوچک دارونما مصرف کردند. دومی یک کپسول 20 میلی گرمی امپرازول را یک بار در روز و دو کپسول بزرگ دارونما را چهار بار در روز مصرف کرد. گروه سوم کورکومین و امپرازول را با هم مصرف کردند.

 

محققان دریافتند که همه علائم سوء هاضمه در هر سه گروه بهبود یافته است، بدون اینکه تفاوت معنی داری بین آنها وجود داشته باشد. با این حال، نویسندگان خاطرنشان کردند که این مطالعه کوچک بود و در مدت زمان کوتاهی انجام شد. آنها اظهار داشتند که مطالعات بزرگتر و طولانی تر مورد نیاز است.

 

فواید زردچوبه

با توجه به بررسی شواهد علمی، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین به این معنی است که می تواند به انواع بیماری ها از جمله آرتریت، اضطراب و چربی خون کمک کند. همچنین می تواند ریکاوری عضلات را پس از ورزش تسریع کند.

 

این بررسی اشاره می کند که کورکومین به تنهایی به راحتی در دسترس زیستی نیست. نشان داده شده است که ترکیب آن با فلفل سیاه که حاوی ماده فعال پیپرین است، فراهمی زیستی را تا 2000 درصد افزایش می دهد.

 

رژیم های گیاهی به هضم غذا کمک می کند

در حالی که زردچوبه می تواند به کاهش سوء هاضمه و بهبود سایر بیماری ها کمک کند، بسیاری از غذاهای گیاهی می توانند به طور کلی به بهبود هضم کمک کنند.

 

رژیم غذایی غنی از فیبر برای هضم بهتر توصیه می شود، با منابع خوب سبزیجات سبز تیره، لوبیا، دانه چیا و غلات کامل.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *